mandag 13. januar 2014

DEN GAMLE SVARTOVNEN...



... er utrolig god å ha når gradene er blå og kalde...
Den gamle svartovnen tok vi ned fra låven for noen år tilbake. Der hadde den stått i mange, mange år... Den ble pusset opp, tettet og satt på plass der den hører til - nemlig på kjøkkenet her på gården.
Den har blitt fyrt i, bakt brød i, og kokkelert på i gamle dager her på Holth...

 
 
 
Og den fyres i når kulda kommer - og det er så deilig når man kan sitte tett inntil i gyngestolen med ett pledd og varm kakao når vinden uler rundt hushjørnene...
Å, du gode gamle ovn...

Mette
 
 

6 kommentarer:

  1. Hei,
    heldig du, kjempepen ovn...
    husker disse fra jeg var liten.
    trivsel med en slik på kjøkkenet!

    ha en fin dag.
    her er det rundt - 6 grader i dag.
    hilsen TOVE

    SvarSlett
  2. Vi har også en gammel vedkomfyr, den hadde stått for mange år ute til at det var mulig å pusse den opp. Men en plass i gårdsmuseet har den fått.

    SvarSlett
  3. Ingenting er som varmen fra vedfyrte ovner, spesielt ikke nå som det er så kaaaldt! (",) Kjempefin ovn, så bra at den kunne berges.

    SvarSlett
  4. Hei! Så en kommentar du hadde lagt igjen hos Gårdsjenta, om at du var på jakt etter etasjeovn. Hvis du søker på ovner i Halden på finn.no, så skal det komme opp en Lasse som selger slike. Vi har nesten prikk lik Gårdsjentas, og kjøpte vår hos han i høst. Gamle, nyrestaurerte ovner :-) Nå vet jeg jo ikke hvor i landet du bor, men ville bare tipse :-)

    SvarSlett
  5. Kjempefin ♥ Vi har en nesten maken, til pynt i kjelleren. :)

    SvarSlett
  6. Hei Mette! Eg fant akkurat fram til bloggen din- Heldigvis! Eg er som du glad i det gamle, brukte- ting med sjel! Ein slik vedkomfyr har eg også- har hatt den sidan eg var ca 16 år trur eg. Først sto den lagra i fjøset til bestefar, etter at vi i fellesskap berga den frå fyllinga. No står den i garasja vår og ventar på ein plass på kjøkkenet- gjerne ved ei grue ;-) Takk for besøket eg kjem snart igjen :-)
    Mvh Monica

    SvarSlett